Deși Ministerul Apărării Naționale (MApN) a confirmat că nu au existat violări ale spațiului aerian național, incidentul subliniază încă o dată volatilitatea regiunii Mării Negre și necesitatea unei posturi de Air Policing extrem de vigilente.
Evenimentele s-au desfășurat în două etape distincte, care au testat timpii de reacție ai forțelor NATO dislocate în zonă. Inițial, sistemele de monitorizare radar au detectat ținte aeriene pe vectorul de apropiere către Ismail, un hub vital pentru exporturile ucrainene.
Ca răspuns imediat, două aeronave de luptă Eurofighter Typhoon ale Forțelor Aeriene Germane au fost ridicate de la sol în regim de urgență.
Aceste aeronave, parte a serviciului de luptă Poliție Aeriană Întărită (Enhanced Air Policing), au avut misiunea de a securiza spațiul aerian în fața unei amenințări iminente.
Deși dronele rusești au dispărut de pe radar la scurt timp, fiind urmate de rapoarte privind explozii în zona portuară Ismail, prezența avioanelor germane a servit ca un factor de descurajare împotriva oricărei devieri accidentale sau intenționate spre teritoriul NATO. Aeronavele aliate au revenit la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu la ora 01:01, marcând sfârșitul primei faze a nopții.
Al doilea val: Alertă la Nord de Insula Șerpilor și răspunsul F-16

La mai puțin de o oră distanță, situația s-a reactivat brusc la ora 01:45, când radarele au identificat noi ținte aeriene la aproximativ 30 de kilometri Nord de Insula Șerpilor. Analiza traiectoriei indica o evoluție periculoasă cu posibile direcții spre porturile Vâlcov, Chilia sau Ismail, forțând o nouă reacție defensivă.
De această dată, două aeronave F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române au primit ordinul de decolare.
Concomitent cu manevrele aeriene, autoritățile au prioritizat siguranța civilă, emițând la ora 02:20 un mesaj RO-Alert pentru locuitorii din nordul județului Tulcea, avertizând asupra riscului căderii unor obiecte din spațiul aerian.
Piloții români de pe F-16 au menținut un contact constant, raportând țintele aeriene la diferite distanțe de Ismail și confirmând vizual exploziile de pe malul ucrainean. Misiunea s-a încheiat fără incidente de securitate pentru România, aeronavele aterizând la Baza 86 Aeriană Borcea la ora 03:51.
Analiză tactică: Strategia saturației și coeziunea aliată
Acest atac reconfirmă strategia Moscovei de a utiliza drone loitering munitions (de tip Shahed) pentru a lovi infrastructura economică a Ucrainei, folosind proximitatea graniței NATO ca un „scut” indirect.
Zborul la joasă înălțime și extrem de aproape de frontiera românească complică semnificativ misiunea apărării antiaeriene ucrainene, care trebuie să evite riscul ca o rachetă interceptoare să cadă pe teritoriul Alianței.
Incidentul evidențiază o interoperabilitate robustă între aliați. Coordonarea fluidă între avioanele germane Eurofighter și cele românești F-16 demonstrează o integrare reușită a lanțului de comandă și control aerian.
Mai mult, capacitatea radar de a detecta ținte cu amprentă redusă la zeci de kilometri distanță, în zona Insulei Șerpilor, indică o acoperire radar densă în nordul Mării Negre.
MApN a reiterat că se află în contact permanent cu aliații, garantând securitatea Flancului Estic, însă marja de eroare în astfel de scenarii rămâne una extrem de redusă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









