Un nou pas spre extinderea Uniunii Europene în Asia de Sud-Est

H.D. Hartmann / 24 noi 2019 / 18:08
UE
UE

Acordul de liber schimb dintre UE și Singapore (ALS) a intrat în vigoare pe 21 noiembrie, eliminând aproape toate taxele vamale între cele două părți.

Potrivit guvernului din Singapore, acordul duce parteneriatul economic al statului oraș cu Uniunea Europeană la un nivel superior. Dar, pe lângă importanța sa comercială evidentă, ALS este, de asemenea, plin de implicații umanitare, având în vedere înregistrările tulburătoare ale drepturilor omului din Singapore. Singapore este cel mai mare partener comercial al Uniunii Europene în regiunea Asiei de Sud-Est, în timp ce conglomeratul UE este al treilea partener comercial al statului oraș. Singapore a avut un export total de bunuri a fost de 53 de miliarde de euro (58,7 miliarde USD) în 2017, la care se adaugă alte 51 de miliarde de euro (56,4 miliarde de dolari) de comerț cu servicii. Singapore este, de asemenea, locația numărul unu pentru investiții ale UE în Asia. Combinate, cifra bilaterală a investițiilor dintre cele două părți a ajuns la 344 miliarde EUR (380,7 miliarde USD).

Comisarul european pentru comerț, Cecilia Malmström, a declarat că acordul include „clauze puternice care protejează drepturile omului, ale muncii și mediul.” De regulă și în conformitate cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite, UE leagă drepturile omului de liberalizarea relațiile sale comerciale cu terți. Clauza privind drepturile omului permite suspendarea unilaterală a TLC (tratat de liber schimb) de către o parte în caz de încălcări grave din partea celeilalte țări semnatare. În conformitate cu prevederile acordului tocmai intrat în vigoare, atât Singapore, cât și UE sunt angajate pentru apărarea și aplicarea drepturile omului, exact cum este prevăzut de dreptul internațional.


Problema politică este reprezentată de viziunea pe care Singapore o are asupra problematicii drepturilor omului. Fiind stat insulă cu o economie înfloritoare și fiind cunoscut pentru autoritarismul său și societatea sa extrem de conservatoare, Singapore ar putea privi subiectul drepturilor omului ca pe o formă de potențial amestec în afacerile sale interne. Grupurile pentru drepturile omului au condamnat în mod repetat conducătorii din Singapore pentru limitarea libertății de exprimare și întrunire, extinderea detenției fără proces, restricționarea drepturilor persoanelor lesbiene, gay, bisexuale și transgender (LGBT) și că au permis exploatarea lucrătorilor migranți străini - deși guvernul neagă acest lucru. Pe de altă parte, UE nu este la primul său document de acest tip. În iunie 2019, UE a finalizat un document asemănător cu Vietnamul comunist, unde cetățenii nu au libertăți politice și religioase de bază. Chiar și acordul cu Hanoiul include o clauză privind drepturile omului. Principiul economic însă a primat, birocrația de la Bruxelles subliniid că acordurile comerciale cu Vietnam și Singapore vor contribui la finalizarea acordurilor comerciale și investițiilor mai largi cu Asociația Națiunilor Asiatice de Sud-Est (ASEAN).


Din datele statistice reiese faptul că UE este cel mai mare partener comercial al ASEAN după China, cu un schimb total de bunuri în două sensuri, în valoare de 237 miliarde EUR (262,3 miliarde USD) în 2017 și cel mai mare furnizor de investiții străine directe, cu un stoc de 337 miliarde EUR ($ 373 miliarde) în regiune. Pentru liderii UE, avantajul obținerii unui acces mai mare la marea piață comună europeană vine la un preț - acceptarea standardelor UE pe o serie de aspecte cheie în relațiile comerciale, cum ar fi drepturile muncii, securitatea socială, protecția mediului și garanțiile
legale.


Când Comisia Europeană a adoptat textele finale ale acordurilor comerciale și de investiții cu Vietnam în octombrie 2018, comisarul european Malmström a spus că, prin acțiunea sa, blocul a contribuit la răspândirea standardelor europene înalte și la crearea posibilităților pentru discuții aprofundate pe tema umană drepturile și protecția cetățenilor țărilor partenere. Problema este că până acum UE nu a activat niciodată clauza de suspendare a acordurilor comerciale în numele apărării drepturilor omului, fiind criticată deseori de organizațiile de activiști din domeniu. Primul test european însă pare a fi încercat cu Cambodgia, Comisia Europeană analizind acum o suspendare temporară a tratatului său comercial pentru Cambodgia în urma încălcărilor grave și sistematice ale drepturilor omului și muncii de către autoritățile națiunii din sud-estul Asiei. Cambodgia nu reprezintă o cifră reală pentru interesele economice ale europenilor, deci testul poate fi făcut ușor.

Ar fi o naivitate ca cineva să creadă că asemenea măsuri punitive vor fi luate împotriva coloșilor economici din Sud Estul Asiei, precum este Singapore. Europa de la Bruxelles nu are nici forța și nici argumentele pentru așa ceva.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2019 - Toate drepturile rezervate.
defense.n-nxt.26