SACEUR solicită „alinierea” programelor avioanelor de generația VI-a, pentru ca aliații să nu se „dubleze”

Gheorghiță Orjanu / 11 iun 2021 / 16:20
Air Dominance Fighter, concept
Air Dominance Fighter, concept

Generalul american Tod Wolters, Comandantul Suprem al Forțelor Aliate din Europa (SACEUR), a declarat că țările membre NATO, care dezvoltă avioane militare de generația a șasea, ar trebui să se asigure că planurile lor sunt sincronizate pentru a evita duplicarea.

Este necesar ca statele membre să cunoască mai multe despre planurile respective pentru a evalua corect resursele necesare realizării aeronavelor, a explicat Tod Wolters, în cadrul unui eveniment găzduit de Atlantic Council, pe 9 iunie. Generalul a adus în atenție respectarea principiul „transparenței și alinierii strategice”, pe măsură ce țările își concep planurile viitoare de apărare, inclusiv dezvoltarea armelor aeriene de viitor în Statele Unite și Europa.

Există trei activități majore în curs de desfășurare în cadrul NATO pentru a dezvolta avioane de generația a șasea. Programul SUA poartă numele de Next Generation Air Dominance; britanicii lucrează la Tempest; iar Franța, Germania și Spania au în plan Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (FCAS).

Toate aceste eforturi includ subprograme conexe, care vizează lansarea de noi drone, arme, senzori și arhitecturi de comandă și control, precizează publicația Defense News.

Wolters a atras atenția și asupra faptului că, uneori, scopul comun de apărare este periclitat de  confruntările dintre industriile de apărare. În Europa, liderii politici de vârf din Franța și Germania au fost nevoiți să mascheze dezacordurile serioase privind cotele de repartiție a forței de muncă la programul FCAS cu discuții despre parteneriatul de succes de apărare franco-german. În tot acest timp, programul britanic Tempest continuă în paralel, deși majoritatea experților consideră că Europa nu poate sprijini, pe termen lung, două programe atât de complexe.

În timp ce armele aeriene de generația a șasea sunt încă la ani distanță, Wolters a precizat că avioanele americane F-35 din generația a cincea nu și-au atins încă întregul potențial rezultat din integrarea completă în capacitățile militare ale țărilor, care deja îl dețin. În acest sens, generalul american a explicat că, încă nu sunt abordate o serie de misiuni de sprijin pentru luptă - cum ar fi avertizarea timpurie și comanda și controlul, atenția fiind acordată exercițiilor de angajare în luptă sau folosirea capabilității stealth ca multiplicator decisiv al forțelor aeriene naționale.

Wolters a preconizat că utilizatorii europeni vor avea în jur de 450 aeronave F-35, până în 2030. „Cu fiecare zi care trece găsim modalități mai bune de a uni națiunile, care posedă F-35 pentru a ne îmbunătăți viteza și relevanța în domeniul aerian”, a concluzionat generalul.

Comentariul autorului: Generalul Tod Wolters, care deține în același timp și funcția comandant al forțelor americane din Europa, și-a exprimat poziția privind o mai mare colaborare în problema avionului de luptă multirol de generația a șasea, cu doar câteva zile înaintea summitului NATO din 14 iunie de la Bruxelles, anunțând astfel că problema resurselor devine tot mai acută, iar suprapunerile, în special cele pe programe costisitoare, vor genera neglijarea altor domenii.

În ultimii ani, SUA a considerat că statele membre NATO din Europa trebuie să contribuie mai mult la capacitatea de luptă a NATO și a cerut creșterea alocărilor bugetare pentru apărare la 2% din PIB-ul fiecărei țări. În acest context, problema creșterii cheltuielilor de apărare a fost abordată și centralizat la nivelul UE prin programe pe anumite domenii, dar încă există o concurență foarte mare între companiile europene din industria de apărare. Această situație s-a manifestat și în cazul aeronavei de luptă de generația a șasea.

Cu toate acestea, pentru UE avionul de generația a șasea este foarte important deoarece îi permite să dețină o autonomie mult mai mare din punct de vedere strategic în cadrul NATO. Această viziune europeană are însă un decalaj tehnologic mare față de SUA, care, în cel mult doi ani va operaționaliza avionul de generația a șasea, pe când proiectele europene au ca orizont de timp anul 2030.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy