Rușii au ascuns Lebăda Albă de frica ”portavioanelor” pe roți ale Ucrainei: Bombardierul strategic Tu-160, trimis la o bază fără drumuri de acces situată la 500 km de granița cu Statele Unite

Tu-160
Tu-160

”Dacă vrei, poți”, suna o reclamă emblematică, una dintre primele astfel de reclame occidentale difuzate în România post Revoluție. Sloganul se aplică și Ucrainei, care se încăpățânează să lovească devastator pe teritoriul Rusiei (exclusiv în zona militară și logistică), chiar și în lipsa unor rachete occidentale cu rază lungă de acțiune.

În urmă cu cinci zile, duminică, 1 iunie, Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a efectuat probabil cel mai reușit atac al său asupra bazelor militare rusești.

În cadrul operațiunii „Pânza de păianjen”, ucrainenii au folosit drone pentru a ataca 4 baze aeriene situate în toată Rusia, de la Murmansk, în nord, până la regiunea Amur, în extremul est.

Bazele atacate au fost Olenia (la 90 km de Murmansk), Ivanovo (lângă orașul cu același nume și la 260 km nord-est de Moscova), Diaghilev (lângă Riazan și la aproximativ 200 km sud-est de Moscova), Belaya (regiunea Irkutsk din Siberia) și Ukrainka (regiunea Amur din Extremul Orient al Rusiei).

Conform anunțurilor Serviciului de Securitate ucrainean SBU și a altor oficiali, atacul a fost pregătit timp de 18 luni, iar organizatorii și mare parte din echipamente au intrat în Rusia odată cu contraofensiva din Kursk, din august 2024.

După cum a scris de mai multe ori și DefenseRomania, dronele au fost ascunse în containere de camioane ai căror șoferi, care nici măcar nu știau ce transportă, le-au adus în apropierea bazelor aeriene.

Imagine grafică planificare atac ucrainean cu drone FPV asupra bazelor ruseşti. Sursa foto: Ai Telly/YouTube.

După aceea, acoperișurile mobile ale camioanelor au fost deschise, iar vehiculele aeriene fără pilot au fost lansate de pe acestea către ținte.

Conform SBU, dronele erau controlate de operatori, iar în caz de pierdere a conexiunii cu aeronava (ceea ce s-a întâmplat în timpul operațiunii), gestionarea lor, detectarea țintelor și activarea finală a explozibililor erau preluate de inteligența artificială. Ucrainenii au „antrenat” algoritmii utilizați de IA pentru a recunoaște țintele luând ca model aeronave expuse în muzee militare.

 

Pagube fără precedent

Atacul cu drone ucrainene

Primele informații despre pagube au fost oferite chiar de SBU, care a anunțat că ”peste 40 de aeronave rusești” au fost lovite, printre care bombardierele Tu-95 și Tu-22M sau avionul de supraveghere Beriev A-50 de tip AWACS.

La două zile după atac, primele imagini din satelit au fost publicate pe rețelele de socializare, arătând până la 12 avioane distruse, unul avariat și încă două pentru care nu era complet clar dacă fuseseră lovite. Cu toate acestea, era deja clar la acea vreme că cele mai mari pagube aduse echipamentelor au fost provocate la bazele aeriene Belaya și Olenia.

Miercuri și joi, au fost publicate imagini din satelit de la Maxar Technologies, probabil cele mai clare și detaliate de până acum.

Cel mai distructiv, se pare, a fost atacul asupra bazei aeriene Belaya: 3 bombardiere strategice Tu-95MS și 4 bombardiere Tu-22M3 au fost distruse, iar analiștii cred că, în funcție de pozițiile lor de pe aeroport, acestea sunt avioane în serviciu activ. În plus, încă 4 avioane Tu-22M3 ar fi fost avariate.

Aerodromul Olenia a suferit, de asemenea, pagube extinse: 4 avioane Tu-95 și un avion de transport An-12 fiind distruse. Două avioane Tu-22M3 par să fi fost, de asemenea, avariate, iar un alt Tu-95 ar fi fost posibil distrus.

Atacul asupra bazei de la Diagilievo a fost semnificativ mai puțin reușit, în cadrul căruia s-a încercat un atac asupra a trei avioane Tu-22M3, dar cu rezultate neclare.

La baza Aeriană Ivanovo, au fost atacate două avioane de avertizare timpurie și supraveghere Beriev A-50 

La baza aeriană Ukrainika, este posibil ca „doar” un Tu-95 să fi fost distrus sau avariat.

 

Operațiunea care a băgat  frica în forțele aeriene rusești: Tu-160, mutat pe un aerodrom fără acces rutier

Noul bombardier rus Tu-160M, sursă foto: Rostec

Trebuie spus că bombardierele Tu-160, conform înregistrărilor de până acum, nu au suferit avarii în atac, deși unele surse susțin că două, și posibil patru, exemplare au fost lovite. Nu există dovezi solide în acest sens.

Faptul că Tu-160 au scăpat de loviturile de dronă ar putea fi o coincidență, dar și un mesaj al Ucrainei că nu a atacat mijloacele folosite de Rusia exclusiv pentru asigurarea triadei nucleare.

În orice caz, urmare atacului de pe 1 iunie, Ministerul rus  al Apărării a mutat un bombardier strategic Tu-160 la baza aeriană „Anadyr” („Ugolny”), pentru a se proteja de acțiuni similare cu Pânza de Păianjen.

Această bază aeriană strategică este situată la 6,6 mii de kilometri de Ucraina, dar se află la doar 500 km de granița cu Statele Unite, ceea ce pentru Kremlin este mult mai sigur, notează Defense Express.

Anadyr este complet inaccesibil. Oricât de ciudat ar suna, nu există drumuri care să ducă la bază, ceea ce elimină riscul de a fi atacat de ”portavioanele” ucrainene bazate pe camioane cu drone. Singura șansă de a ajunge în locul îndepărtat este un număr limitat de vehicule off-road. Toată logistica se bazează pe traficul aerian și pe transportul maritim limitat.

 

Cât de semnificative sunt pierderile Aviației ruse?

A-50 / Screenshot video SBU

Când adunăm toate datele, rezultă că SBU a distrus cel puțin 7 bombardiere Tu-95, 4 bombardiere Tu-22M3 și un avion de transport An-12. De asemenea, alte 6 avioane Tu-22M3 au fost avariate, precum și potențial două avioane A-50. În total, aceasta dă un număr de 12 aeronave distruse (dintre care 11 erau bombardiere strategice) și opt avariate, dintre care două erau A-50 „Awacs” foarte valoroase.

Un recent raport „World Air Forces” pentru anul 2025 , publicat de Flight Global, Forțele Aeriene Ruse aveau un total de 118 bombardiere strategice: dintre acestea, 56 Tu-22M3, 47 Tu-95MS și 15 supersonice Tu-160. La acestea se adaugă 55 de avioane de transport Antonov An-12.

Asta înseamnă că, chiar și conform estimărilor conservatoare, 9,3% din flota de bombardiere strategice a Rusiei a fost distrusă.

Beriev A-50 este o problemă deosebit de delicată. 

De la începutul invaziei rusești, ucrainenii au doborât 2 avioane A-50 rusești și au avariat încă un A-50, iar acum au avariat sau chiar scos definitiv din funcțiune alte două (conform unor surse apropiate SBU). Nu este clar dacă aceste avioane erau operaționale și câte avioane A-50 utilizabile mai are Rusia. În cel mai favorabil scenariu pentru Moscova, 8, iar în cel pentru ucraineni - doar 4. Adevărul este probabil undeva la mijloc.

Problema majoră este că aceste aeronave sunt proape imposibil de înlocuit, pur și simplu pentru că nu se mai produc.

Beriev A-50 și-a încetat producția în 1992, iar succesorul său, A-100, nu se știe încă dacă este în serviciu activ. Bombardierul strategic Tu-95MS și-a încetat producția în 1993, la fel ca și Tu-22M3. Singurul care încă este în producție este Tu-160 în varianta mai nouă Tu-160M ​.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel