Rusia pierde bătălii în Marea Neagră în fața unei Ucraine fără flotă. Bilanțul e necruțător: Din 80 de nave, aproape 50% au fost distruse sau avariate

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:
Flota rusă a Mării Negre, în Sevastopolul ocupat, Crimeea. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Flota rusă a Mării Negre, în Sevastopolul ocupat, Crimeea. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Ucraina a reușit să mențină coridorul de navigație în Marea Neagră și să neutralizeze aproape complet flota rusă de la Marea Neagră.

Înainte de război, 60% din comerțul țării trecea prin porturile sale maritime, de unde plecau spre piețele din Africa și Orientul Mijlociu. După prăbușirea acordului de cereale, Ucraina a operaționalizat noul coridor de transport maritim al Ucrainei la Marea Neagră, o necesitate strategică pentru Kiev.

Rusia a avertizat atunci că ar putea deschide focul asupra navelor care folosesc coridorul, iar serviciile de urgență erau în alertă.

Decizia Rusiei de a bloca acest tranzit a fost un act de război economic. Așa că Ucraina a început în secret să-și dezvolte propria rută alternativă.

Au ales apele cele mai puțin adânci, ferite de submarinele rusești și suficient de aproape de coastă pentru a fi acoperite de artileria de coastă. „Noi am crezut că va funcționa, dar era vorba de a-i convinge pe alții”, spune Yuriy Vaskov , viceministrul ucrainean al infrastructurii.

Primele nave, așa cum notează The Economist, au navigat demonstrativ, transportul fiind unul simbolic, dar încrederea piețelor a dus la scăderea cu 75% a costurilor de asigurare a navelor care navigau pe această rută. Aproape 500 de nave au navigat către și dinspre regiunea Odesa, mai notează publicația.

Cu 6,3 milioane de tone de mărfuri exportate în decembrie, cele trei porturi din regiunea Odesa - Odesa, Chornomorsk și Pivdeni - au revenit acum aproape de volumele de dinainte de război.

În aceste zile, serviciul de frontieră nu doar inspectează mărfurile de la bord, dar verifică și dacă în apropiere există grupuri de sabotaj rusești, care continuă să reprezinte o amenințare.

 

Navele de război rusești suprimate

Crucișătorul Moskva, cu puțin timp înainte să se scufunde. Fotografia cu nava amiral a Flotei ruse a Mării Negre e surprinsă după ce a fost lovită de două rachete lansate din sistemul anti-navă ucrainean Neptun. Imaginea foto nu are sursă, fiind cel mai probabil realizată de o persoană de la bordul navei turcești care a intervenit pentru salvarea echipajului. Foto: World Military Photos @Facebook

Fără să mai dețină vreo navă de război funcțională, Ucraina a trebuit să muncească din greu pentru a-și stabili propriul coridor, inversând situația dominației ruse în Marea Neagră.

Potrivit lui Dmitr Pletenciuk, un purtător de cuvânt al marinei, acest succes improbabil se datorează faptului că Ucraina a reușit să păstreze o zonă-tampon de 100 de mile marine în partea de nord-vest a Mării Negre, după ce a distrus crucișătorul Moskva și a recâștigat controlul asupra Insulei Șerpilor, importantă din punct de vedere strategic.

De asemenea, în ultimul an, Ucraina a împins complet navele de război rusești din partea de nord-vest, centrală și chiar sud-vest a Mării Negre. Această piesă finală a puzzle-ului s-a bazat pe Marină, Serviciul de Informații Interne (SBU), Serviciul de Informații Militare (HUR) pentru dezvoltarea unui nou arsenal de rachete de croazieră și drone navale pentru a intercepta și scufunda Rusia. nave de război. În total, Ucraina a distrus cel puțin 22 din cele 80 de nave de luptă operaționale ale Flotei ruse de la Marea Neagră și a avariat alte 13 nave.

Acum nici măcar coasta de est a Crimeei nu este considerată sigură de forțele ruse, iar cele mai capabile nave rusești s-au refugiat în Novorossiysk, la 600 de kilometri distanță. „Este o chestiune de timp până să distrugem flota Mării Negre în întregime”, spune Pletenciuk.

Noua capacitate de descurajare a Ucrainei a permis țării să parieze, adică să tragă concluzia că Rusia nu ar ataca în mod deliberat o navă comercială străină. Nu numai că un atac ar fi văzut la nivel internațional ca un act dezonorant, dar amenințarea escaladării ar însemna acum o creștere a primelor de asigurare pentru tranzitul din Marea Neagră, care s-ar aplica și navelor care se îndreaptă spre Rusia.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel