Rusia continuă să exerseze primii pași dintr-un război real contra NATO: Semnalul GPS din zona baltică, bruiat fără oprire în ultimele două zile

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:
Aeronavă Bombardier a AIR BALTIC / Markus Eigenheer, flickr
Aeronavă Bombardier a AIR BALTIC / Markus Eigenheer, flickr

Rusia și-a intensificat semnificativ activitățile care perturbă sau chiar blochează comunicațiile prin satelit în regiunea Baltică. În ultimele zile, Polonia și statele baltice au fost victimele celui mai lung bruiaj din istorie. 

Presa poloneză citează un analist suedez OSINT, care postează pe platforma X (fostă Twitter) sub pseudonimul Markus Jonsson. Acesta a raportat luni dimineață că cea mai recentă activitate bruiaj de semnal în zona Mării Baltice are loc de aproape 60 de ore. Dacă activitatea rușilor se confirmă, am asistat practic la un nou record.

Întreruperile de semnal apar peste cea mai mare parte a Poloniei, partea de est a Germaniei, sudul Suediei, Lituania, parte din Letonia, o mare parte a Estoniei, dar si peste Finlanda.

Primul bruiaj de semnal GPS peste Polonia și/sau zona baltică a fost detectat la sfârșitul lunii decembrie a anului trecut. În săptămânile următoare, fenomenul s-a repetat și a fost observat și în țări precum Germania.

Mai mult, pe 14 martie, Rusia a dezactivat semnalul GPS al avionului în care se afla ministrului britanic al apărării, în timp ce zbura în dreptul exclavei Kaliningrad.

 

Bruiaj record peste regiunea baltică. Peste 1.600 de aeronave civile au fost afectate

 

S-ar părea că responsabil cu bruiajul echipamentelor din această zonă este așa-numitul „Baltic Jammer”, o rețea complexă de bruiaj, situată în exclava rusă Kaliningrad.

„Aceasta a afectat zborurile a 1.614 aeronave, dintre care majoritatea erau avioane civile. (...) Punctele roșii arată zona afectată”, se arată în postările analistului care scrie sub pseudonimul Markus Jonsson.

Din cauza interferențelor, dispozitivele care utilizează GPS pot da citiri incorecte sau pot înceta să funcționeze. Această situație poate complica lucrurile chiar și pentru șoferii care circulă prin zona afectată. În cazul aeronavelor, există o serie întreagă de măsuri de protecție, semnalul GPS nu este singura metodă de navigare.

Presa scandinavă mai relatează că întreruperea sistemelor prin satelit este un element al războiului hibrid purtat de Rusia. „Recent, semnalele GPS sunt blocate în fiecare zi de-a lungul graniței de est a NATO ”, relatează publicația suedeză Expressen.

De exemplu, în zilele de 15 și 16 martie, întreruperile GPS au afectat peste 850 de zboruri în regiunea Mării Baltice, dintre care majoritatea au vizat zboruri programate.

Totuși, forțele armate suedeze nu vor să comenteze detaliile specifice ale perturbărilor, dar recunoaște că Rusia utilizează cu succes mijloacele de război electronic.

”Rusia stăpânește excepțional de bine capacitatea de a opri GPS-ul și a exersat acest tip de abilități”, declară pentru cotidianul suedez Mikael Agren, purtătorul de cuvânt al forțelor armate suedeze.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel