Președintele Poloniei, blocat în Singapore din cauza schimbului de lovituri de rachete între Iran și Israel

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:
Atacul Israelului asupra Iranului. Foto: Agerpres
EXCLUSIV
Atacul Israelului asupra Iranului. Foto: Agerpres

Avionul care îl avea la bord pe președintele Poloniei, Andrzej Duda, era programat să decoleze de pe aeroportul din Singapore vineri, între orele 17:00 și 18:00 - ora locală (între orele 11:00 și 12:00, ora Poloniei). Însă, datorită schimbului de rachete și drone de luptă dintre Israel și Iran, plecarea înaltului oficial a fost amânată.

Informația a fost anunțată, vineri, de biroul președinției Poloniei, potrivit Polsat News.

În comparație cu reluarea confruntării armate deschise dintre Israel și Iran și cu tragedia suferită de poporul ucrainean în urma agresiunii ruse, știrea cu președintele Poloniei, deși una importantă pentru că se referă la șeful unui stat mare din Europa, pare periferică.

Dar, faptul că un președinte al unei țări europene nu poate găsi o rută sigură și rezonabilă pentru a ajunge acasă de la ecuatorul unde se întrepătrund apele Oceanului Indian cu cele ale Pacificului, ne reamintește care și cât de mare este miza jocului geopolitic de mare intensitate, deschis de Rusia în februarie 2022.

În emisfera nordică trăiesc aproape 90% din cei aproximativ 8,2 miliarde de oameni ai planetei. Pentru cei peste 7 miliarde, care își duc traiul la nord de ecuator pe 67,3% din întreaga suprafață de uscat a planetei unde se află majoritatea resurselor existențiale non-umane, este esențial ca ei să poată face un comerț liber care să le satisfacă cel puțin nevoile de bază.

Comerțul liber presupune existența unui continuum de drumuri pe uscat, mare și în aer care să permită tranzitarea în siguranță a bunurilor și oamenilor.

Până în 2014, anul în care Rusia a anexat Crimeea și a susținut secesioniștii din Donbass să se separe de Ucraina, oamenii din emisfera nordică au avut la dispoziție multiple căi sigure de transport a resurselor care, privind de la sud spre nord, începeau de la canalul Panama și se terminau în apropierea cercului polar. Inclusiv, se putea tranzita latitudinal Rusia, deși nu este o rută esențială, în timp ce strâmtorile și canalele critice Panama, Gibraltar, Suez, Bab-el-Mandeb, Singapore și Taiwan erau garantate din punctul de vedere al securității. Traiectele aeriene erau și ele sigure până la fatidica dată de 17 iulie 2014, când avionul Malaysia Airlines MH17, care zbura de la Amsterdam la Kuala Lumpur, a fost doborât  de o rachetă sol-aer lansată de separatiștii pro-ruși, toți cei 298 de oameni de la bord pierzându-și viața.

Desigur, mai sunt și alte puncte geografice critice cum ar fi Strâmtoarea Hormuz cu rol în  susținerea cu energie a lumii, strâmtorile Turciei și cele ale Danemarcei – importante pentru milioanele de oameni conectați la Marea Neagră și Marea Baltică.

Libertatea de circulație a oamenilor și bunurilor în aceste zone cheie maritime ale planetei este crucială pentru bunul trai al tuturor oamenilor, chiar și al celor care trăiesc în emisfera sudică și care, în condițiile actuale caracterizate de interconectare indispensabilă, au nevoie de resurse din cea nordică.

Privind planeta din această perspectivă a punctelor critice de tranzit terestru, maritim și aerian, se constată că Peninsula Arabiei împreună cu Egiptul, Iordania, Irak și Israel capătă o importanță foarte mare în asigurarea libertății de mișcare pe direcție est-vest, pe măsură ce rutele terestre și aeriene situate la nord și sud de zona respectivă au devenit impracticabile, în mare parte datorită instabilității de securitate.

Pentru SUA, ca principalul garant al lumii libere, se înțelege acum și mai bine preocuparea pe care o au de a ține sigură toată această mare zonă din Orientul Mijlociu unde se află Israelul, Canalul Suez, Marea Roșie și Poarta Lacrimilor, precum și insistența președintelui Donald Trump pentru un Canal Panama liber de orice interferențe.

Pe 1 iulie 2024, un avion militar american de realimentare în aer de tipul KC-46, a aterizat la baza aeriană McConnell, Kansas,  după un zbor record de 45 de ore fără escală, în jurul lumii. Misiunea, numită Proiectul Magellan, care s-a desfășurat pe traiectul largul coastelor Californiei – Hawaii – Guam – Orientul Mijlociu – Europa – nordul Atlanticului, a fost posibilă datorită realimentării în aer asigurată de alte aeronave americane, prepoziționate în baze aflate în apropierea coridorului de zbor, lung de aproape de 40.000 de km. Astfel, în urmă cu aproape un an, SUA au demonstrat că dispun, în emisfera nordică, de un coridor aerian sigur și, în același timp, suficient de apropiat de zonele critice de securitate. Acest coridor există și datorită aliaților de încredere pe care America a știut să și-i facă cu mare răbdare după cel de-al Doilea Război Mondial.

În ecuația controlului punctelor geografice critice ale planetei, unele națiuni sunt mai bine poziționate, cum ar fi SUA deschidere atât la Atlantic cât și la Pacific, Rusia aproape la fel ca SUA, Egiptul, Turcia, Danemarca și altele. Însă pe lângă poziție care implică și o responsabilitate crescută, mai importantă este voința de a se menține aceste zone libere. Cu fiecare națiune a lumii care alege calea democrației și a comerțului liber, crește capacitatea omenirii de a se menține interconectată și a de progresa. Altfel, planeta se enclavizează și trece într-o fază a super-imperiilor și a super-orgoliilor care vor fi greu de ținut în frâu. Deocamdată, lumea liberă se află în trei mari sanctuare de uscat – America de Nord, Europa și Australia – precum și în unele locații mai mult sau mai puțin adiacente acestora. În primele două sanctuare, se află dislocate cele mai mari și puternice capabilități de apărare ale lumii libere.

Încheind această paranteză despre geopolitică, aflăm de la purtătorul de cuvânt al MAE polonez, Paweł Wroński, că „datorită eforturilor misiunilor diplomatice poloneze, avionul președintelui, Andrzej Duda, a decolat, sâmbătă, din Singapore și va ajunge în Polonia prin Egipt”.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel