Cum pot fi contracarate agresiunea Rusiei și provocarea Chinei? Prin coridoare militare și economice ce leagă Marea Baltică, Neagră și Adriatică

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Photo source: ATLANTIC COUNCIL
Photo source: ATLANTIC COUNCIL

Cum răspundem „parteneriatului fără limite” dintre China și Rusia? Un răspuns în acest sens este o atenție sporită pe coridoare care să lege Mările Baltică, Neagră și Adriatică.

George Scutaru, CEO al reputatului think tank românesc New Strategy Center, a semnat o analiză pentru Atlantic Council, alături de o serie de experți internaționali precum Kaush Arha, președinte al Forumului Indo-Pacific și membru senior la Atlantic Council și Krach Institute for Tech Diplomacy din Purdue, Adam Eberhardt, director adjunct al Centrului pentru Studii Est-Europene de la Universitatea din Varșovia și Paolo Messa, membru senior la Atlantic Council și fondator al Formiche.     

Experții atrag atenția că apărarea și interesele economice ale Europei sunt convergente iar în fața a ceea ce Moscova numește „un parteneriat sino-rus fără limite” lumea liberă trebuie să răspundă provocărilor prin acordarea de prioritate coridoarelor de transport ce leagă Mările Baltic, Neagră și Adriatică.

Acest lucru trebuie făcut atât prin NATO, Uniunea Europeană cât și prin formatul Inițiativa celor Trei Mări (3SI). Coridoarele ar avea dublu scop, ar putea lega marile orașe portuare din cele trei mări vecine, cum ar fi Gdansk, Constanșa și Trieste. 

„Aceste viitoare coridoare rutiere și feroviare strategice de apărare/economice – să le numim coridoare N3 – ar conecta cele trei laturi ale triunghiului de transport care unește cele trei mări. Coridoarele N3 care leagă Constanța, Gdańsk și Trieste ar fi multiplicatori de forțe transformatoare pentru pacea și prosperitatea europeană. Aceste coridoare nu numai că ar întări Europa și Flancul Estic al NATO, dar ar oferi și un impuls dinamic economiilor europene, catalizând angajamentul economic al continentului cu regiunea Indo-Pacifică. Ele ar contribui, de asemenea, la asigurarea suveranității ucrainene, ajutând integrarea europeană a Kievului”, subliniază experții.

Aceștia atrag atenția că în ciuda unui început entuziasmant al formatului Inițiativei celor Trei Mări, proiectele majore încă nu au prins contur. În acest context „poziția avansată a NATO ca răspuns la agresiunea Rusiei și nevoia de a consolida capacitatea Alianței de a mobiliza resurse pe Flancul Estic oferă un impuls puternic atât pentru a atinge, cât și a extinde ambițiile 3SI de a conecta cele trei mări prin colaborarea cu Alianța și alte țări ale UE”.

 

Nevoia de coridoare din perspectiva militară a NATO

 

2. Mobilitate... (armata-transport-mobilitate-nato_13237600.jpg)

Mobilitate militară. Sursă foto: NATO

În contextul agresiunii ruse și a modului în care NATO va descuraja imperialismul rus, e esențial ca cea mai puternică alianță defensivă din istorie să fie capabilă să aibă mobilitate militară de-a lungul întregului Flanc, în funcție de cum situație o impune.

„Majoritatea coridoarelor feroviare și rutiere existente ale Europei circulă în direcția est-vest. Există o nevoie urgentă de a completa aceste pasaje latitudinale cu desfășurarea promptă a arterelor longitudinale pentru mobilizarea forțelor de-a lungul Flancului de Est al NATO și pentru aprofundarea integrării economice a Europei Centrale și de Est”, se arată în analiză. 

„Între timp, activitatea malignă continuă a Rusiei în Marea Neagră supune Flancul de Sud-Est al NATO unei agresiuni ruse persistente și provocatoare. Rusia a folosit mult timp agresiunea pentru a-și consolida poziția la Marea Neagră, de la anexarea de facto din 2008 a regiunilor Abhazia și Tskhinvalki (Osetia de Sud) care aparțin de Georgia, anexarea Crimeei în 2014 și avansarea spre Odesa în 2022. Proiecția puterii Moscovei la Marea Neagră este susținută și mai mult de garnizoana rusă care este staționată în Transnistria încă din 1992. Acum, Rusia își extinde rețeaua feroviară pe teritoriul ucrainean pe care Moscova l-a anexat. Având în vedere amenințarea pe care o reprezintă Rusia pentru Flancul de Sud-Est al NATO, desfășurarea coridoarelor strategice N3 este esențială pentru consolidarea capacității Alianței de a mobiliza resurse în regiune”, atrag atenția experții.

 

Integrarea economică UE-Ucraina

 

3. Armata Ucr... (ucraina-transee-fortificatii_67754300.jpg)

Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine 

Integrarea rapidă a Ucrainei de Vest – infrastructurală, juridică, economică și socială – în proiectul european îi oferă cele mai prudente, dar și realiste garanții de securitate pe termen scurt și mediu.

„Un coridor feroviar și rutier strategic N3 de la Gdańsk la Constanța prin vestul Ucrainei oportun și ar avea un impact mare asupra integrării ucrainene în Europa. Acest coridor nu ar include doar autostrăzi și căi ferate, dar ar oferi, de asemenea, drepturi de trecere importante și pentru cablurile de alimentare și cele digitale. Un astfel de coridor strategic ar lega cei mai mari membri NATO și UE care se se învecinează cu Ucraina și se opun agresiunii ruse. Coridorul Gdańsk-Constanța nu ar lega doar cele două porturi majore, ci și capitalele respective, Varșovia și București, prin orașele ucrainene Lviv, Ivano-Frankivsk și Cernăuți. Un scurt pinten estic poate lega și Chișinăul, capitala Moldovei, de coridorul N3. Traseul ucrainean oferă avantaje substanțiale de cost față de propunerile anterioare, care ar traversa Munții Carpați”, arată analiza.

Călătoriile feroviare de la București la Varșovia urmează în prezent o rută ocolită prin Budapesta și Viena. Un nou coridor strategic N3, pe lângă dividendele economice și militare evidente, ar stimula turismul regional prin catalizarea integrării socioculturale în rândul popoarelor poloneze, române și ucrainene. 

Astfel, coridoarele N3 ar lega principalele orașe portuare atât din punct de vedere al apărării cât și din perspective economice. E vorba de Constanța, Gdańsk și Trieste de la Marea Neagră, Baltică și până la cea Adriatică

Autorii mai transmit că aceste coridoare trebuie să se realizeze cu implicarea directă a UE și SUA iar „coridoarele N3 pot oferi, fără îndoială, profituri UE în procesul de reconstrucție a Ucrainei și în inițiativa sa Global Gateway, ca alternativă la Inițiativa Belt and Road a Chinei”.

„Statele Unite, Europa și NATO trebuie să-și dezvolte împreună reziliența economică și militară pentru a face față atât agresiunii militare a Rusiei, cât și constrângerii economice chineze. Coridoarele N3 ar servi ambelor obiective. Acestea nu numai că ar mobiliza mai bine întreaga putere a capacităților militare și de apărare ale Europei Centrale și de Est, dar ar putea și transforma angajamentul regiunii în economia globală. Nu trebuie pierdut timpul pentru a pune în aplicare acest proiect strategic”, conchide analiza.

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

DC Media Group Audience

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel