Cauzele eșecului rus în prima etapă a invaziei, când s-a încercat inclusiv cucerirea Kievului, au fost multiple, de la organizare, logistică, sistemul de comandă - control, și până la lipsa sprijinului aviației militare.
Între timp Rusia a mai „reglat” din probleme, dar până în prezent, la mai bine de un an distanță de la invazie, aviația militară rusă nu deține controlul spațiului aerian al Ucrainei.
Drept dovadă multe avioane lansează rachete de la distanțe mari.
Inclusiv controversatele Su-57, considerate de ruși de generația a 5-a, potrivit serviciilor britanice, au îndeplinit misiuni de luptă fără să intre pe teritoriul Ucrainei. Avioanele ar fi lansat rachete aer-sol și aer-aer cu rază lungă de acțiune, către ținte din Ucraina, dar de pe teritoriul Federației Ruse, tocmai pentru a evita să fie doborâte.
Un asemenea scenariu era greu de imaginat pe 24 februarie, când, cel puțin pe hârtie, aviația militară a Rusiei era net superioară Ucrainei.
Câte avioane dețineau ucrainenii și rușii la începutul invaziei. Cifrele sunt covârșitor în favoarea Rusiei
Aviația militară rusă. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Site-ul american Defense News, în cadrul unui material în care analizează cum ar putea schimba avioanele occidentale soarta războiului rus împotriva Ucrainei, citează cifre oficiale din Fight International, valabile pentru începutul anului 2022.
Flota de luptă a Ucrainei e formată din avioane sovietice de tip MiG-29 Fulcrum, coloana vertebrală a aviației ucrainene, și avioane Su-27 Flanker. Astfel, ucrainenii dețineau la începutul invaziei 43 de MiG-29 și 26 de Su-27. Deci un total de 69 de avioane.
Expertul Justin Bronk, pilot, membru al reputatului think tank britanic Royal United Services Institute (RUSI) și profesor Academia Regală a Forțelor Aeriene Norvegiene, crede însă că cifrele de mai sus sunt „destul de optimiste” iar situația reală a aviației militare a Ucrainei era mult mai dificilă.
Sigur că după invazie au fost introduse în serviciu de luptă cam toate avioanele care erau ieșite din serviciu și care puteau decola după un program minim de mentenanță, deși în condiții de pace acest lucru nu s-ar fi întâmplat.
De partea cealaltă Rusia, potrivit datelor din 2022, deținea 370 de avioane de tip MiG-29, MiG-31 și MiG-35, precum și 350 de avioane de vânătoare Su-27, Su-30 și Su-35. Dintre aceste modele MiG-35 sau Su-35 sunt mult mai avansate tehnologic decât avioanele deținute de Ucraina. Deci, un total disponibil de peste 700 de avioane.
Desigur, Rusia e o țară cât un continent iar dislocarea avioanelor se face pe întreg teritoriul rus.
În orice caz balanța în privința numărului, precum și avansul tehnologic, ar fi trebuit să fie covârșitoare în favoarea Rusiei. Nu a fost așa.
Ucrainenii au reușit să „blocheze” avioanele ruse dezvoltând o „umbrelă” eficientă și mobilă în zona de conflict, folosindu-se de diferite sistemele antiaeriene care au doborât avioane ruse pe bandă rulantă în primele luni ale invaziei, motiv pentru care rușii își țin la distanță avioanele.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News