Filipine achiziționează elicoptere turcești T129 ATAK. O tranzacție similară către Pakistan e blocată de SUA

H.D. Hartmann / 29 mai 2021 / 16:03
T129, sursă foto: AgustaWestland
T129, sursă foto: AgustaWestland

Autoritățile filipeneze au anunțat săptămâna aceasta că vor primi, în luna septembrie, două din șase elicoptere T129 ATAK comandate producătorului Turcia Aerospace Industries (TAI). 

T129 este un elicopter de atac bimotor. Are o greutate de 5 tone și este  produs sub licență obținută de la compania italo-britanică AgustaWestland și are la bază modelul A129 Mangusta. Compania AgustaWestland este cunoscută acum ca Leonardo Helicopters după o schimbare de nume, căci compania este italiană, dar are baza de operațiuni și producție în Marea Britanie. Aparatul este alimentat de două motoare cu turbosuflaj LHTEC T800-4A, fiecare dintre acestea putând produce 1.014 kilowați putere. T129 vor face parte din a 15-a aripă a Forțelor Aeriene din Filipine, ai cărei piloți și echipaj vor fi instruiți cu elicopterul la sediul TAI din Ankara între mai și august, au anunțat separat TAI și PAF.

Încă din luna aprilie, președintele TAI a anunțat obținerea licenței de export din SUA pentru a vinde un lot de șase elicoptere de luptă către Filipine. Pentru specialiștii în domeniu a fost extrem de interesant de observat, cum solicitările persistente ale Turciei pentru aceeași licență de export pentru a vinde aceleași elicoptere către Pakistan au eșuat.

SUA nu au permis atunci vânzarea de elicoptere de atac sub licență turcească către Islamabad, dar aprobă același export către Filipine. O echilibristică regională care are legătură directă cu eforturile de redesenare a raporturilor de forțe cu China, știindu-se că între Beijing și Manila relațiile nu sunt atât de apropiate în raport cu cele construite pe culoarul economic și politic construit cu Pakistanul. Ca atare, SUA vor să înarmeze mult mai bine aliații apropiați, decât să ofere noi culoare de forță unui aliat deseori inechitabil cum este Pakistanul.

 

Când vor ajunge primele două elicoptere T129 ATAK turcești în Pakistan. Suma achitată, 269 de milioane de dolari

 

"Pe baza ultimelor evoluții, ne așteptăm ca primele două unități de elicoptere de atac T129 pentru Forțele Aeriene Filipine (PAF) să fie livrate în luna septembrie", a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului Național al Apărării Naționale, Arsenio Andolong. Cu toate acestea, o sursă din compania turcă TAI a declarat pentru DefenseRomania că primele livrări sunt planificate pentru luna noiembrie.

Forțele Aeriene Filipineze, prin purtărorii săi de cuvânt, au mai raportat că alte două elicoptere vor fi livrate în februarie 2022 și ultimele două în 2023. Conform agenției oficiale de știri filipineze lotul de elicoptere vor costa 269 milioane de dolari.

Elicopterul va fi primul elicopter de atac operat de Filipine, iar aparatele vor zbura alături de MD530G, elicoptere ușoare de atac și elicopterele de transport militar Leonardo A109. Așa cum se cunoaște, armata filipineză a folosit elicopterele din dotare în operațiuni împotriva mai multor insurgențe interne, cu care se luptă și în prezent, în principal pe insulele sale din sud, unde sunt activi militanții separatiști  islamiști, rămășițe ale statului islamic.

 

O afacere similară către Pakistan a fost blocată de SUA

 

În martie, Pakistanul a fost de acord să prelungească, din nou, un acord cu Turcia pentru elicopterele T129 Atak - o achiziție planificată dar plină de întârzieri. Înalți oficiali turci au declarat că TAI a obținut o prelungire de șase luni din Pakistan.

În 2018, Pakistanul a ales T129 pentru a înlocui flota sa de AH−1F Cobra care au fost achiziționate în anii 1980. Pakistan a semnat un contract de 1,5 miliarde $ cu TAI pentru 30 de elicoptere  T129. Cu toate acestea, compania turcă a trebuit să asigure licențe de export din SUA înainte ca livrarea să poată avea loc.

Motorul T800-4A pentru elicopter este o versiune de export a motorului CTS800. LHTEC, producătorul motorului, este o societate mixtă între firma americană Honeywell și compania britanică Rolls-Royce. Ca atare, Turcia are nevoie de obținerea aprobării americane. Pentru că nu a obținut-o la timp, acordul Turcia-Pakistan a fost în pericol din cauza ezitării SUA de a elibera licențe de export pentru motor Americano-britanic.

Blocajul este produs și de către opoziției fermă și de lungă durată a Washingtonului față de achiziționarea de către Ankara a sistemului de apărare antiaeriană S-400 Triumf fabricat de către Rusia. Congresul american a înghețat toate vânzările majore de arme ale SUA către aliatul NATO pentru a presa Ankara să abandoneze contractul S-400.

Un oficial turc a declarat că licența de export pentru motor nu este singura problemă. Există și alte componente tehnice ale elicopterului pentru care americanii pot refuza să elibereze licențe de export. De aceea impresia clar conturată la Ankara este că acordul cu Pakistanul de export a a elicopterelor T129 nu poate trece fără un aviz politic de la Washington.

Mecanismul de licențiere a unui export de tehnologie militară este relativ simplu. Licențele de export americane nu sunt eliberate sau refuzate pentru Turcia - în acest caz producătorul și exportatorul sistemului de arme. Ele sunt eliberate pentru țara utilizatorului final. În cazul celor doua țări, Filipine și Pakistan, licența de export a motorului a fost acordată pentru vânzarea către Filipine, dar refuzată temporar pentru Pakistan. Deoarece SUA sunt îngrijorate că motoarele pentru elicopterele de atac ar putea întări capacitatea Pakistanului de atac la sol împotriva Indiei, Washington este extrem de prudent în eliberarea licenței de export pentru producătorul turc. Este foarte clar că aceste preocupări ale SUA cu privire la capacitățile elicopterelor de atac ale Pakistanului nu sunt valabile pentru Filipine.

 

Un caz similiar ar putea fi și în cazul dronelor TB2

 

Analiștii militari prevăd că acest modus operandi va deveni cutumă pentru marile puteri. Un caz similar ar putea fi cel al dronelor TB2 Bayraktar din Turcia , construite de compania privată Baykar Makina . În octombrie 2020, ministrul canadian al afacerilor externe de atunci a anunțat că Ottawa a suspendat permisele de export de tehnologie electronica încorporată în dronele produse de către Turcia, datorită sprijinului constant oferit  de Ankara pentru Azerbaidjan în conflictul său cu Armenia.

Canada a dat un ordin de suspendare temporară a acestor exporturi, alături de un ordin pentru ambasadele sale din regiune de a investiga acuzațiile că tehnologia canadiană încorporată în dronele turcești este folosită în luptele din zonă. Decizia a urmat unui anunț al grupului de activiști pentru dezarmare Project Plowshares, care a avertizat că exporturile de senzori de înaltă tehnologie și a tehnologiilor de direcționare GPS, produse de filiala LESCHIS Technologies WESCAM din Burlington, Ontario, întăresc militar doar Turcia și aliații săi, dezechilibrând astfel raporturile de forte regionale.

Mai mult Otawa a declarat că utilizarea tehnologie exportate în alte scopuri decât cele declarate de către cumpărător, sunt acțiuni care contravin direct legilor interne ale Canadei și obligațiilor internaționale ale acesteia în cadrul tratatul privind comerțul cu arme al Națiunilor Unite, la care guvernul Trudeau a aderat aproape exact acum un an.

Iată deci că marile puteri folosesc nu numai armele pentru a își promova interesele lor internaționale, dar impugn regulile jocului. Turcia are nevoie de ingeniozitate politică și tehnologică pentru a surmonta deciziile unidirecționale luate de către alții la adresa ei.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy