F-16 face pasul spre noua eră de dominație aeriană: Escadrila SEAD a SUA din Europa, prima înzestrată cu radare AESA

Gheorghiță Orjanu / 17 sep 2022, 09:01
F-16 american, Escadrila 480 Luptă „Warhawks”. Sursă foto: U.S. Air Force
F-16 american, Escadrila 480 Luptă „Warhawks”. Sursă foto: U.S. Air Force

Escadrila 480 Luptă ”Warhawks”, înzestrată cu avioane F-16CM, a devenit prima unitate din Forțele Aeriene ale SUA (USAF) care a intrat într-o nouă eră a dominației aeriene, odată cu finalizarea actualizărilor la sistemul radar cu matrice de scanare electronică (AESA), potrivit unui anunț de săptămâna trecută al aviației militare americane din Europa (USAFE) .

„Oferirea acestei capabilități pe o aeronavă, care a confirmat în timp și în luptă, adaugă un alt strat capabilităților forțelor aeriene americane într-un mediu de război electronic în continuă evoluție”, a declarat militarul cu cel mai înalt grad din USAF, generalul CQ Brown Jr. - Șeful Statului Major al USAF. „Cunosc acest upgrade. Ne va face și mai eficienți în operațiile noastre de luptă de zi cu zi și aștept cu nerăbdare să duc F-16 și mai departe în viitorul superiorității aeriene.”

 

Noile radare AESA, un salt masiv în capacităție de luptă ale avioanelor de generația a IV-a F-16

 

Noul radar oferă avioanelor de luptă multirol de generația a patra un salt masiv în capabilitățile de luptă, ridicând eficiența piloților la un maxim neatins până în prezent și îmbunătățind, în același timp, protecția și supraviețuirea aeronavei în situațiile de confruntare cu forțele inamice, se precizează în comunicatul de presă.

„Acesta este un upgrade de modernizare a F-16, în primul rând senzorii, începând cu radarul său”, a declarat comandantul Escadrilei 480 Luptă – Locotenent-colonel Shaun Loomis,. „Radarul în sine este un schimbător de joc. Trecerea de la un radar scanat mecanic la AESA este schimbarea de la noapte la zi.”

În comparație cu predecesorul său, sistemele modernizate AESA au mai multe celule de emisie, ceea ce permite o scanare mai precisă, la o distanță mai mare și cu o rezistența mai bună la bruiaj, se precizează în comunicatul de presă al USAFE.

„Radarul F-16 funcționează de la sfârșitul anilor ’80 și, deși acel radar a primit actualizări din când în când, nu a existat o actualizare hardware specifică în aproximativ 20 de ani”, a declarat Loomis. „De fapt, schimbarea și introducerea unui radar complet nou este revoluționar pentru F-16. Odată cu asta, se modernizează afișajele noastre din cockpit. Este o îmbunătățire a capacității radarului, dar și o îmbunătățire a interoperabilității cu pilotul.”

Escadrila 480 Luptă Warhawks era renumită ca fiind singura escadrilă a USAFE care executa misiuni de suprimare a apărării antiaeriene inamice (SEAD - suppression of enemy air defense).

Din decembrie 2021 misiunea SEAD poate fi îndeplinită și de Escadrila 495 Luptă Valkyries dislocată la Baza Aeriană Lakenheath din Marea Britanie după ce aceasta a primit primele avioane de generația a 5-a, F-35 Lightning II. În misiunile SEAD, aceste unități furnizează o funcție critică de superioritate aeriană în cadrul operațiilor aeriene ale SUA și NATO, precizează USAFE în comunicatul de presă.

În mediul actual, sistemul AESA este vital pentru a reduce în continuare limitările nu doar față de aeronavele inamice, ci și împotriva rachetelor de croazieră, a declarat Loomis.

 

Modernizarea flotei

 

2. Sursă foto... (radar-aesa-f-16_17235000.jpg)

Sursă foto: U.S. Air Force

Prima finalizare a acestui upgrade a venit la scurt timp după întoarcerea escadrilei de la Baza Aeriană 86 din România, unde au fost dislocate opt aeronave F-16 ​​Fighting Falcons pentru a sprijini operația de poliție aeriană îmbunătățită de-a lungul flancului estic al NATO, ca răspuns la agresiunea Rusiei asupra Ucrainei.

Contractul pentru modernizarea F-16, prin introducerea radarului AESA, a fost semnat în decembrie 2021, dar din cauza pandemiei de COVID-19 au existat întârzieri în program, primele lucrări tehnice de upgrade începând în primele zile din aprilie.

Modernizarea confirmă interesul Forțelor Aeriene americane, pe următorii 20 de ani, pentru miraculosul și longevivul avion F-16.

„Acesta este un upgrade la scară mare pentru F-16”, a declarat Loomis. „Este unul dintre numeroșii pași care se fac pentru a moderniza F-16. Știm că F-16 va avea o mare preponderență în forța de luptă, în următorii 20 de ani, perioadă în care va continua să se producă F-35. Aeronava F-16 este programată să fie în Forțele Aeriene până la mijlocul anilor 2040. Va continua să fie un cal de bătaie pentru Forțele Aeriene, deoarece are numerele de care au nevoie Forțele Aeriene. Alături de cifre, trebuie să ai și capabilitate.”

 

Desemnarea escadrilei SEAD din Europa, ca fiind prima unitate a USAF care primește noul radar AESA, nu este una întâmplătoare

 

Comentariul autorului:  Desemnarea escadrilei SEAD din Europa, ca fiind prima unitate a USAF care primește noul radar AESA, nu este una întâmplătoare. Ea indică una din prioritățile imediate ale SUA și anume contracararea Rusiei, care rămâne în continuare o amenințare, ce trebuie descurajată, indiferent de slaba prestație militară în Ucraina.

Forțele Aeriene americane dețin peste 1.000 de avioane de F-16. Dintre acestea, s-au ales aeronave din Europa care, să fie primele pe care se introduce noul radar AESA, considerat un schimbător de joc. În plus, dintre acestea s-a optat pentru echiparea escadrilei SEAD, care este vitală pentru faza de început a unui conflict, când trebuie eliminată apărarea antiaeriană a adversarului.

Importanța noului radar AESA pentru F-16 este remarcată chiar de Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene americane, generalul Charles Q. Brown Jr., într-una dintre rarele sale observații privind înzestrarea unei unități de nivel escadrilă.

Radarul AESA, care a fost montat la bordul avioanelor F-16, este AN/APG-83. Din aprilie și până acum s-a ținut secret faptul că escadrila SEAD a primit noile sisteme, deși în spațiul public, apăruseră informații încă din iulie despre montarea acestui radar pe 72 de avioane F-16 ale Gărzii Naționale Aeriene a SUA.

AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) se remarcă în primul rând prin raza mare de descoperire – 370 de km, rezistența mare la bruiaj și puterea mare de discriminare a țintelor (rezoluție) lucrând într-o bandă de frecvență foarte ridicată – 20 GHz.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Get it on App Store
Get it on Google Play

DefenseRomania on Facebook

Articole Recomandate

Crossuri externe


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2022 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0